Skabe tillid med din skriftligt

Uanset om du skriver en artikel, du skriver en pressemeddelelse, eller redigering af salg kopi på din hjemmeside, er det endelige mål altid det samme – at påvirke tænkning, og sandsynligvis handlinger, andre mennesker. For at gøre dette, skal din skriftligt indgyde tillid i et sind, der er tilbøjelige til at tvivle på dig.
Her er et par tips til at holde læseren på din side.
Holde din Ordoptælling under kontrol. Hold det simpelt og ikke sige mere end nødvendigt; Når du skriver, begrænse din Ordoptælling fra starten. Bruge aldrig 1000 ord der dækker jorden, der kunne have været dækket i 200 ord – det ekstra materiale ser ud præcis som den ubrugelig fyldstof, det er.
Ikke hedge. Overhovedet. Nogle gange en forfatter er bekymret over fejlende læseren, og så enten undgår direkte erklæringer eller puder erklæringer med sprog designet til at blødgøre slag. Ikke hedge – være fed og direkte, og lad læseren blive fornærmet. Du kan ikke gøre alle tilfredse, og du vil ligne et fjols, hvis du forsøger.
Være på udkig efter sprog – sætninger som “taget som helhed” og ord som “dybest set” – som ikke bidrager noget mod støtte et direkte krav. Frasortere de afdækning og komme tilbage til enkle navneord og udsagnsord udsagn.
Brug aktive udsagnsord anspændt – undgå passive spændt for enhver pris. Aktive verber beskrive emnet begår en handling og påvirke sine omgivelser (“Jim kørte sin bil”), mens passiv verbum klausuler splitte genstand, således at det bliver sekundært til delsætningen prædikat (“bilen blev kørt af Jim”). Enhver verbum klausul i “at være” familie (“er blevet”, “bliver”, etc.) er typisk en passiv klausul.
Brug ikke passiv udsagnsord; de udtrykker upersonlige begivenheder i stedet for engagerede handlinger, og de skaber afstand med læseren. De undgå en følelse af personlig ansvarlighed. Aktive verber nærme læseren og lave ansvar.
Opretholde en optimistisk, positive tone. Politikere overalt ved, at gode nyheder vinder valget. Begrænse din brug af negative udsagn så meget som muligt, og fokusere på positivt. Give læseren en følelse af håb snarere end apati.
Selv hvis omstændighederne kræver det at du levere dårlige nyheder, gøre det med optimisme: der er problemer, men vi løser dem. Ikke benægte eller undgå indlysende ubehagelige sandheder – hvis din læser kender dem allerede, din avoidances kun vil skade din troværdighed – men holde kontrol over din tone. Fremme en konsekvent optimistisk billede til dine læsere går en lang vej mod skaber tillid, eller i det mindste nyde godt af tvivlen.
Strukturere din skrivning omhyggeligt. Nøje planlægge ud af, hvad du har til hensigt at skrive, og derefter følge planen. Ikke gør det op som du går. Ikke vandre og ikke være indirekte – Organiser din besked omhyggeligt, for at sige de fleste i de mindste ord som muligt. Påvise, at du er i kontrol over din kommunikation, og værdig til tillid til læseren.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *